شهید فخرالدین مهدی برزی

نوشته ها و عکسهای باقیمانده از شهید و دوستان

شهید فخرالدین مهدی برزی

نوشته ها و عکسهای باقیمانده از شهید و دوستان

بمناسبت سالگرد عملیات بیت المقدس ۲

برگرفته از وبلاگ یاد یاران

درشب ۶۶/۱۱/۲ این عملیات دسته ۱ از گروهان ۱ گردان حمزه با عملیاتی برق‌آسا زیر ارتفاع الاغلو دشمن رو غافلگیر کرده و ضربه شدیدی بر پیکر او زدند و با این عملیات که شاید بشه گفت مرحله‌ی سوم عملیات بود، دشمن زبون رو به عقب روندند، و در اون عملیات بهترین یاران بدست شقی‌ترین دشمنان به شهادت رسیدند، شهدای عزیزی مثل داداش فخرالدین مهدی برزی. نیروهای
عراقی مستقر در ارتفاعات شهر ماووت، پس ازدادن تلفات زیاد و انهدام چندین دستگاه تانک ونفربر و به جاگذاشتن تعداد زیادی از دستگاه‌های مهندسی،  ۴۰ دستگاه خودرو ، ۲۰ قبضه خمپاره انداز فرار را در پیش گرفتند.


متن کامل در «ادامه مطلب»

با تصرف ارتفاع مهم گرده رش و عبور از رودخانه عریض قلعه چولمان در عملیات نصر ۷، امکان گسترش وضعیت نیروهای خودی در منطقه غرب این روخانه و برداشتن گام‌های اساسی به طرف سلیمانیه فراهم شد. به همین منظور، می‌بایست ارتفاعات قامیش، دلبشک و الاغلو تصرف می شد. با فرا رسیدن فصل زمستان ارتفاعات منطقه را برف می‌پوشاند و اجرای هر عملیاتی دشوار به نظر می‌رسید، درحالی که وضعیت موجود جنگ اقتضا می‌کرد عملیات مورد نظر هرچه سریعتر آغاز گردد .لذا سپاه با توجه به این ضرورت، عملیات بیت المقدس ۲ را طراحی و در تاریخ ۲۵ دی ۶۶ با رمز مبارک «یا زهرا (س)» در جبهه شمالی سلیمانیه در منطقه ماووت و با هدف تصرف ارتفاعات شمال شرق سلیمانیه با فرماندهی قرارگاه نجف و قدس آغاز شد.

رزمندگان اسلام با عبور از موانع طبیعی و مصنوعی بسیار سخت از قبیل کوههای صعب‌العبور پوشیده از برف، رودخانه خروشان قلعه چولمان، میادین متعدد مین، تله‌های انفجاری، سنگرهای کمین و سیم‌های خاردار، یورش بی امان خود را به مواضع دشمن آغاز کردند. درشب ۶۶/۱۱/۲ این عملیات دسته ۱ از گروهان ۱ گردان حمزه با عملیاتی برق‌آسا زیر ارتفاع الاغلو دشمن رو غافلگیر کرده و ضربه شدیدی بر پیکر او زدند و با این عملیات که شاید بشه گفت مرحله‌ی سوم عملیات بود، دشمن زبون رو به عقب روندند، و در اون عملیات بهترین یاران بدست شقی‌ترین دشمنان به شهادت رسیدند، شهدای عزیزی مثل داداش فخرالدین مهدی برزی. نیروهای عراقی مستقر در ارتفاعات شهر ماووت، پس ازدادن تلفات زیاد و انهدام چندین دستگاه تانک ونفربر و به جاگذاشتن تعداد زیادی از دستگاه‌های مهندسی،  ۴۰ دستگاه خودرو ، ۲۰ قبضه خمپاره انداز فرار را در پیش گرفتند .

دراین عملیات نیروهای خودی با وجود سرمای شدید و دشواری مسیرهای طولانی تعیین شده، چولمان، قامیش و گلاله را به تصرف خود درآورند. این عملیات در چند مرحله بعد از یک هفته نبرد سخت و سنگین با کشته و زخمی شدن بیش از ۲۵۰۰ نفر و به اسارت درآوردن بیش از ۷۸۵ نفراز نیروهای دشمن به پایان رسید  

رمز عـــــــملیات

 یا زهرا (س)

منطقه عملیاتی

 شمال سلمانیه

تاریخ عــــملیات

۶۶/۱۰/۲۵

گردان‌های عمل کننده

گردان امام حسین (ع)،گردان میثم، گردان کمیل، گردان حمزه و گردان های دیگر.....     

نتایج عملیات

آزاد سازی بیش از ۴۰ ارتفاع از جمله ارتفاعات اورال، گلاهه، هرمدان، بین دورا، شیخ محمد ویولان، آزاد سازی چندین روستای منطقه.

تجهیزات منهدم شده دشمن

دهها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها دستگاه خمپاره‌انداز وضدهوایی، ده‌ها دستگاه خودرو نظامی ومهندسی

یگانهای منهدم شده دشمن

تیپهای ۸۳ و ۶۰۳ پیاده، تعداد کشته و زخمی بیش از ۴۵۰۰ نفر، تعداد اسراء  ۹۰۰ نفر، غنایم ۱۵  دستگاه تانک و نفربر، ۷۶  دستگاه خمپاره انداز، ۱۷ قبضه توپ هوایی، ۷۵ دستگاه خودرو، تعداد زیادی انواع دستگاه‌های مخابراتی تعداد زیادی انواع سلاح سبک ومهمات.
نظرات 1 + ارسال نظر
گلستانی شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 ق.ظ

به بهانه عاشقی ................شب عملیات بیت المقدس 2 ............................امشب همان شب رویایی است که ماهها منتظرش بودیم شبی که بچه ها اسمش رو گذاشته بودند شب دامادی.چند ماهی هست که این بچه ها با هم هستند .به هم عادت کرده اند صیغه برادری خوانده اند.هر کدام از انها برای امشب سیر وسلوکها داشته اند هر کدامشون عهد ها بسته اند تا به معشوقشون برسند.به صورت تک تک تک اونها نگاه میکنم اولین باری نیست که با یک دسته به این باحالی میرم عملیات.هربار میروم وباز میگردم.خدایا این چه حکمتی است .اما هرچه هست بسیار زیباست.زیبایی را در وجود همه بچه ها میشه احساس کرد .همه بی صبرانه منتظرند .بعضی ها خونسردند.بعضی ها شوخی میکنند بعضی ها تو فکرند وبعضی ها هم در حال راز و نیاز.به دوستانم نگاه میکنم اولین کسی که از همه به من نزدیکتره وهمیشه با من بوده ومحرم اسرار منه پیک باوفا .مهربون وخوش اخلاقم هست . فخرالدین مهدی برزی.مطمءن بودم این از اون بچه هایی هست که امشب شهید میشه.بعد از اون چهره دوست داشتنی وهمنشین همیشگی ام مهدی صاحبقرانی که بعنوان معاون دسته مورد احترام همه بود .اصلا چهره همه برام زیبا بود همه رو دوست داشتم به همشون افتخار میکردم مینازیدم که یک همچین دوستان باحالی دارم.حالا چهره هاشون جلوی چشمام هنر نمایی میکنند شهید رحیمی.شهید رجایی.شهید غلامی.شهید گوگونانی.شهید اشرف .شهید زندیه و فخرالدین .بعدها شهید تاج الدین شهید تاجیک و شهید قایمی هم به رفقاشون از اون دسته پیوستند.به امید پیوستن به اونها.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد